Se spune ca Napoleon, atunci cand i se propunea ca un cineva sa fie avansat in rang, sa zicem sa fie facut general, intreba: “E un om norocos?…” iar daca raspunsul era afirmativ, avansarea se producea.
- “Am ocolit in copil, si am cazut cu masina in sant. Dauna totala.” Laudabil (daca il credem) dar: loser. Nu e un om norocos. 3 luni mai tarziu, isi pierdea si slujba.
- “Am stat atata in fata televizorului, in perioada, asta, de la Craciun incoace, ca mi s-a lipit telecomanda de mana.” Necastigator. Ce loser. In vara, era dat afara.
- “Sunteti singurul client care m-a sunat in ultimele 3 saptamanani si, de aceea am venit sambata. Sunt disperat: mi-e frica sa nu va sune un concurent, sa va dea un pret mai bun, si eu sa pierd vanzarea.” Ce sanse ai sa mai vinzi?… Mici.
Traim intr-o societate cu valori amestecate si, uneori, inversate; si, drept urmare, oamenii judeca aparentele, nu substanta.
Si-a facut revelionul la munte cu presedintele?… Ce om norocos. Ce valoare a umanitatii… Sa-l respectam, pentru ca e suficient de smecher incat sa poata sa-mi faca rau.
E imbracat la patru ace, cu costum armani, ochelari police si stilou parker? Ce adevarat… trebuie sa-l angajez (trebuie sa cumpar de la el) poate imi da si mie putin din norocul lui. Poate ma molipsesc.
De multe ori vanzarea (in Romania, cel putin) e un joc de imagine. Da, trebuie sa-ti servesti clientul, dar, in acelasi timp, trebuie sa te arati suficient de tare (=smecher, = independent de acesta) incat sa ii inspiri putin respect, chiar frica. Sunt o gramada de nestiutori (agramati in vanzari) care practica numai acest joc: autoritate vizibila si imagine.
Dar asta nu inseamna ca, daca stii sa vinzi, iti poti permite sa ignori aparenta de noroc:
1. n-ai voie sa vorbesti de rau de tine (chiar si in gluma)/ n-ai voie sa iti arati defectele (cele reale, grozave, pe care le stii numai tu). Daca ai vreun hobby, pasiune, slabiciune, curiozitate: nu le spune (decat prietenilor apropiat, si nici macar acestora); ;
2. n-ai voie sa te plangi (primul semn al loserilor, al celor lipsiti de noroc, e ca se plang);
3. nu povestesti de situatii in care tu ai luat teapa, sau ai pierdut ceva (in viata ta n-ai avut un accident, nu te-a inselat vre0 femeie, nu te-a pacalit vreun smecher incat sa-ti ia banii si sa nu-ti dea nimic in schimb);
4. nu te imbraci mai prost decat cel din fata ta (eventual, foloseste aceleasi accesorii taranesti, cum ar fi nodul de cravata mare cat China, ca si acesta). Insoteste-te, daca poti, de femei frumoase, care insa stiu sa fie doar frumoase si sa taca din gura.;
5. intotdeauna trebuie sa pari mai activ decat recomanda norma europeana/ intotdeauna ai de lucru pana peste cap, si niciodata timp;
6. intotdeauna iesi in fata, sau te ceri iesit in fata. Intotdeauna ai grija sa cultivi toate oportunitatile care iti apar, chiar daca acestea par meschine. Dar grija, in acelasi timp trebuie sa respecti regula urmatoare:
7. arata ca esti membru al tribului, si respectuos fata de sefii de trib. (Altfel nu vei fi promovat, sau crezut ca fiind norocos. Non-c0nformistii, revolutionarii, nu sunt norocosi.) Fa ceea ce fac toti ceilalti, numai ca un pic mai bine.;
8. practica rabdarea. Un om norocos e cel care stie sa profite de oportunitati, adica sa stea prin preajma, pana cand aceastea apar. Unul care se grabeste, inseamna ca e loser.;
9. relatia ta cu clientul trebuie sa fie, in primul rand, profesionala, si apoi prieteneasca. Mare grija, sunt clienti care practica, cu buna stiinta, prietenia, ca sa poata sa-ti ceara lucruri pe care altfel, le-ai refuza.;
10. tine-te de cuvant, dar nu fa mai repede sau mai mult decat ceea ce te-ai angajat sa faci. Iarasi, asta e mostra de loser: cei care fac mai mult, fara sa li se ceara. Iar cei care fac mai repede decat s-au angajat, nu spun decat un singur lucru: am prea mult timp la dispozitie, abuzeaza-ma.
Un om norocos are parte de de toate, fara efort. De fapt, asta e impresia pe care o lasa. In realitate, nimic pe lumea asta nu vine fara efort. Sau sacrificii. Sau amandoua. Sau macar capacitatea de a pupa orice, fara sa simti nici cel mai mic miros.
articol preluat de la : Training Vanzari
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu